Pages

assalamualaikum

Wednesday 14 December 2011

Creative Effective Multimedia Production

           Minggu 11-12

                  Pada minggu ini saya ini berkongsi sedikit berkaitan tentang tugasan 7. Tugasan 7 adalah membuat presentation menggunakan Open Office Impress dan juga menggunakan Microsoft Office PowerPoint. Pertama sekali pada minggu ini ada 2 tugasan yang perlu saya siapkan iaitu tugasan 7(a) menggunakan Open Office Impress dan tugasan 7(b) menggunakan Microsoft Office PowerPoint.
                    
  Multimedia Authoring Software: Impress
Tugasan 7(a) adalah berdasarkan Mini Research-Assignment 5. Saya dan pasangan saya membuat presentation menggunakan Open Office Impress. Dalam Open Office Impress, terdapat banyak kegunaan yang boleh kita gunakan.Antaranya ialah apabila dilihat dari kanan terdapat
 - Master Pages adalah untuk memilih latar belakang, terdapat pelbagai pilihan dalam master pages untuk pelbagai corak latar belakang.

 - Layouts adalah memilih jenis-jenis slide antaranya blank slide, title slide, title and content, title and 2 content, title only dan lain-lain lagi.
- Table Design iaitu menbuat point dalam slide show menggunakan table. terdapat beberapa pilihan jenis table dan pilihan berapa rows dan culomns iaitu mengisi di number of culomns dan number of rows.

 - Custom Animation ialah sesuatu menggerakkan perkatan,objek, jadual, ataupun lain-lain lagi.Selain itu, boleh add, change, ataupun remove sesuatu animation, menggunakan speed iaitu kelajuan animation tersebut memilih samada pilih very slow,slow, medium, fast, very fast,dan lain-lain lagi kegunaannya.

 - Slide Transition terdapat pelbagai jenis boleh pilih iaitu animation slide show, memilih speed untuk slide show tadi dan pelbagai lagi.

  

      Setelah itu dari sudut atas terdapat butang iaitu normal, outline, notes, handout dan juga slide sorter.
  • Normal - melihat keseluruhan untuk menulis point-point presentation
  • Outline - melihat isi-isi yang terdapat dalam presentation sesuatu slide dari luar slide normal
  • Notes - adalah kegunaan untuk membuat huraian point daripada slide.
  • Handout - adalah untuk melihat jenis layouts yaang digunakan.
  • Slide Sorter -  adalah untuk melihat berapa jenis slide yang digunakan dan semua slide dalam slide sorter akan terpapar.
ini dari segi Normal

dari segi notes


dari segi slide sorter

 Setelah siap membuat presentation menggunakan Impress ini berdasarkan mini research- assignment 5 ini kami ditugaskan untuk uploud kedalam google doc dan share kepada koordinar iaitu Dr. Siti Fatimah dan juga penyarah kelas saya iaitu Pn. Hafizah.

        Microsoft Office PowerPoint
        Bagi tugasan yang kedua pula iaitu Assignment 7(b) menggunakan PowerPoint. Kami dikehendaki untuk membuat presentation berdasarkan kandungan assignment 1. Kemudian kami perlu memasukkan semua multimedia antaranya video-(edit menggunakan Windows Movie Maker), graphic/image(edit menggunakan Paint), animation( edit menggunakan GIMP), audio( record dan edit menggunakan Audacity). Setelah siap semuanya masukkan kedalam CD.


         Video
    Menggunakan Windows Movie Maker sangat menarik dan terdapat pelbagai fungi dalam movie maker ini. Dalam movie maker ini boleh mengambil pelbagai gambar dalam nya dan juga menulis perkataan digambar tersebut,membuat pergerakan dalam gambar tersebut menjadikan lebih menarik. Selain itu movie maker ini juga boleh menjadikan satu movie yang menarik jika kretif menggunakannya.


      Saya dan pasangan saya juga memasukkan lagu dalam movie maker ini untuk menjadi lebih menarik.Dengan itu, saya membuat Audacity untuk mencipta lagu yang baru dan lebih menarik.  Akhirnya saya dan pasangan saya dapat juga menyiapkan tugasan ini.




      Audio
     Saya membuat Audio menggunakan Audacity ini adalah untuk menggabungkannya kedalam movie maker.






Untuk memasukkan lagu kedalam Audacity ini perlu
step 1;
-klik pada file  > import  > plih didalam komputer kita apa yang hendak digunakan




saya membuat Audacity ini dengan cara menggabungkan pelbagai lagu menjadi satu lagu
step 2;
-untuk membuang bahagian yang tidak digunakan cuma
-highligth kan dibahagian yang hendak dibuang.
-klik edit  >  delete


  kemudian
step3
-Untuk menambahkan lagu lagi ulang seperti step 1.
-lagu yang kedua akan terpapar dibawah
-bagi mendengar lagu dibawah, untuk memilih bahagian yang hendak dicopy
-klik mute lagu yang berada diatas yang berada disebelah kiri




   kemudian
step 4
-highligth kan dibahagian yang hendak dicopy
-klik edit  > coyp 
step 5
-buang lagu dibawah yang tidak digunakan 
-klik  X disebelah hujung lagu 
-edit  >  paste
   akan terjadilah gabungan lagu




lagu yang digabung akan menjadi seperti gambar dibawah




ulang step 1-5 untuk menggabungkan lebih bayak lagu bagi menampakkan lebih menarik
- kemudian untuk simpan lagu ini 
-klik file  > paste.
Setelah siap saya memasukkan Audacity ini kedalam movie maker.
     Saya harap dengan penerangan saya tentang penggunaan Audacity ini akan  boleh dirujuk oleh sesiapa sahaja yang mahu mempelajari.

No comments:

Post a Comment